torsdag, augusti 19, 2010

Viltfond på älg

En chockerande bild eller hur...men slutresultatet blir en fröjd för gommen. I sommras kokades det viltfond på älgben. Läge att tömma frysen inför årets jakt! En del säger att det brukar bli lite för fett att koka fond på älg men det håller jag inte med om...Bryner man bara benen väl tycker jag att man får ett riktigt bra resultat. Skall försöka illusterara med bilderna hur jag gick tillväga...På bilden ovan har jag strött ut rotfrukterna och kryddorna på en folieklädd ugnsplåt. Redo för att stoppas in och brynas i ugnen... Sammanfattningsvis mycket jobb...men kul och de värdefulla dropparna man får till slut är guld värda till älgsteken i höst!

Ingredienser till ca 1l färdig fond:
5kg Älgben
ca 5-6l Vatten
1dl Tomatpuré
2msk Timjan
4st Lagerblad
6st Vitpepparkorv
2st Medelstora morötter
1st Gul lök
200g Rotselleri
En bunt persiljestjälkar
2st Vitlöksklyftor

Såhär kan man göra:
1. Skölj benen väl från ev. blod.
2. Hacka rotgrönsakerna i ca 1x1cm bitar.
3. Klä en ugnsform med folie, skyddar från att det inte skall bränna fast.
4. Pensla på tomatpuré på benen.
5. Bryn benen och grönsakerna i ugnen på ca 200g i ca 20-25min tills de får en gyllene färg.

6. På bilden ovan ser du hur benen ser ut när de är färdigbrynta i ugnen.


7. Nu häller du av allt från plåten ner i en stor kastrull, tillsätt nu kryddorna.

8. Häll över vattnet och koka fonden på sakta värme i ca 8h. (Om du vill beroende på vad klockan är kan du dela upp detta på två dagar...) Sila av fonden från alla ben ner i en ny kastrull.
9. Ställ in kastrullen i kylen och låt den kallna över natten. Nu ser du att det bildats en fettkappa på fonden som du tar bort.

10. Nu får du smaka på fonden och själv bedömma om du vill koka ner den ytterligare...men jag valde att frysa in ca 2,5dl i fyra påsar och ta fram som grund när det är dags att steka älgsteken och göra en god sås till...får återkomma med recept på den färdiga såsen längre fram i höst.

1 kommentar: